Dave Grohl. Azt hiszem, minden, a rock műfaját legalább B1-es szinten ismerő zenehallgató találkozott már ezzel a névvel. Ha nem azért, mert tinikorában a kapudrogként is funkcionáló Nirvana-t hallgatott matek témazáró előtt, akkor esetleg a Foo Fighters valamelyik slágere kapcsán. Esetleg vájtfülűbb rajongó révén megismerkedett a Queens of the Stone Age Songs for the Deaf című lemezével - ha pedig netán mélyebbre ásott, rátalált a Them Crooked Vultures nevű formációra, és kíváncsi volt, hogy ki nyúzza a bőröket Josh Homme és John Paul Jones mellett.
Bárhogyan is csűrjük-csavarjuk, Dave fontos szereplője a modern kori rockéletnek. A fentebb említett bandákban letett teljesítménye erre egyértelmű evidencia. A rock "nice guy-a"-ként aposztrofált zenész (bár az utóbbi időben kicsit megtépázódott ez a renomé) igazi partiarc, energiával teli, remek koncerteket ad (a Szigetes Foo Fighters életem alighanem legjobb szabadtéri bulija volt) és ráadásul még szimpatikus figura is.
Önéletrajzát nemrég olvastam, és a történetei alapján egy életvidám, szórakoztató zenész képe rajzolódott ki, aki a művészetéért 100%-ban elhivatott, és tisztelettel beszél gyerekkori hőseiről, akikkel később lehetősége volt találkozni. A könyv nem számol be részletesen minden egyes lemez felvételeiről, csupán néhány oldalt szán pár kiemelt kiadványra - az egyik ilyen részlet pedig a 2024-ben 25 éves, 1999. november 2-án megjelent There Is Nothing Left To Lose c. lemezhez kapcsolódik, mely a Fighters-diszkográfia harmadik etapja.
Ehhez képest a Colour már egy profi produkció volt, profi producerrel (Gil Norton), részletesen kidolgozott dalokkal, melyeket szigorú stúdiózás során rögzítettek. Ez a zenekar egyik legtöbbet eladott, legnépszerűbb korongja, olyan szénné játszott rádiórock slágerekkel, mint a "Monkey Wrench" vagy a "My Hero". A felvételek során viszont dobos nélkül maradt a csapat, ugyanis Dave újravette William Goldsmith sávjait, mivel nem volt elégedett azok színvonalával - így a sértődött Goldsmith ki is szállt a zenekarból.
A "Stacked Actors" nyitja a showt egy bitang, szinte már Kyuss-ra hajazó riffel. A dalt Grohl LA-ben szerzett élményei ihlették ("Never knowing who to believe") - érdekes dinamikája van, kicsit a Nirvana halk-hangos-halk módszerére épít, a dal említett fuzz-riff-folyamát az intró és a refrén közt csaknem liftzenére hasonlító aláfestésre énekelt verzék bontják meg. Aztán csak beindul a groove, és vele együtt a buli - még egy rövid szólót is kapunk, ami nem megszokott amúgy a banda dalaiban. Erős felütés, alighanem a kedvencem a lemezről.
A kettes trekk pedig már az egyik sláger a korongról, ez a "Breakout". A gyors tempó, a faék egyszerűségű ámde ragadós refrén elsőre hat (a számhoz forgatott bohóckodós klip pedig a Me, Myself and Irene c. B-kategóriás moziba lett átültetve). Majd következik a lemez húzóslágere, a "Learn to Fly", melynek videóklipje (amiben a Tenacious D is felbukkan) Grammy-díjat ért 2001-ben. A dal egyértelmű, közérthető rádiórock alapvetés, fülbemászó refrénnel és egyszerű szerkezettel. A "Gimme Stitches" egy Foghat-ízű riffel indít, majd egy lassabb folyású, enyhén '70-es éveket idéző rockdallá fejlődik, abszolút kellemes folytatása az eddigieknek. A játékidő első felét a "Generator" zárja, melyet nem is a refrénje, sokkal inkább a hook-ként funkcionáló talkbox-os dallam visz el a hátán - egyből megragadó melódia, mely számomra kicsit az ezredfordulós pop-punk formációk hangulatát idézi.
A There Is... tehát nagyjából fele-fele arányban tartalmaz tempósabb és lassabb szerzeményeket, de az biztos, hogy minden dalon érződik a kötöttségek nélküli, laza hozzáállás, melytől az egész természetesnek hat - nincs nyoma mesterkéltségnek vagy izzadtságszagú megoldásoknak. Ez a 11 szám szépen összeáll, és egy énekelhető refrénekkel megtűzdelt hamisítatlan amerikai rock-élményt nyújt annak, aki végighallgatja. Érződik az is, hogy főhősünk kevésbé feszült / dühös hangulatú, inkább érettebb, egyúttal erősebb dalokat írt erre a lemezre (lehet a los angelesi "dühöngő-partizós" év is elősegítette ezt a változást).
Az LP-ért első Grammy-díját vehette át a csapat 2001-ben (legjobb rocklemez kategóriában). Úgy gondolom, abszolút megérdemelten.
Dave tehát jobban tette, ha hozzászokott a csilivili díjátadók közönségéhez, zenekarával ugyanis mindent elért, amit el lehetett. A banda impozáns diszkográfiájának pedig egy önazonos, igényes része a There Is Nothing Left To Lose, mely 25 év távlatából is stabil teljesítmény. Annak, aki szereti az amerikai, dallamos rockot, és jobban megismerné a csapatot a "Monkey Wrench"-en túl, melegen ajánlom.